machu pizza - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Claire Kayser - WaarBenJij.nu machu pizza - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Claire Kayser - WaarBenJij.nu

machu pizza

Door: claire

Blijf op de hoogte en volg Claire

07 April 2014 | Peru, Cuzco

jaaa eindelijk weer een verslag. wat ben ik hier slecht in zeg. Ik ga mn best doen een interessant overzicht te schrijven.

We waren gebleven bij Machu Picchu. Dat was natuurlijk een hele mooie en bijzondere ervaring. wekker op 6uur. Zelf de avond ervoor wat ontbijt gekocht en met een plastic zak als bord en mij multifunctionele vork, mes en lepel ineen eet ik het op op mijn bed. met een volle rugzak op mijn rug verlaat ik om 7u het hostel. het is licht buiten en al druk en gezellig op straat. om 7.15u kom ik aan bij de trappen voor de MAC op Plaza de Armas. Aida, het deense meisje dat mij mee heeft gevraagd, zit er al te wachten. Langzaam komen ook de anderen van onze groep aan lopen. 1 Duitse jongen, 4 Amerikaanse meisjes, nog een Deens meisje en nog een Nederlands meisje. Ik ken de meesten alleen van zien. Om 7.30u zou ons busje vertrekken. Om 7.50u komt ons halen om naar een paar straten verderop te lopen waar ons busje staat te wachten. Maar ook daar moeten we een tijd wachten want het busje is nog niet vol. Er komen nog 2 Spaanse stelletjes bij en uiteindelijk vertrekken we om 9u. (ja had ik toch wat langer in mijn bed kunnen blijven liggen...)
Een hobbelige rit van 6u door voornamelijk bergen brengt ons naar Ollenteytambo. Een heel klein dorpje met wat restaurantjes op een rijtje. We worden het busje uit, en het restaurant in gegooid en meteen word ons een groot bord maissoep voorgeschoteld. Nog geen 5min later komt het hoofdgerecht; rijst, friet, kip, sla. Binnen 20 min zitten we weer in de bus. Nog 10 min rjiden en dan kunnen we gaan lopen. Er wordt aardig wat geklaagd over de busrit; te hobbelig, gevaarllijk, de chauffeur rijdt slecht etc. Ik vond het zelf een prima rit. Heerlijk liggen slapen (als 1 vd enigen) en af en toe genoten van de landschappen.
We komen aan bij het punt vanaf waar we kunnen gaan lopen. Een hoop bussen arriveren tegelijk en onze tocht door de (soort) jungle kan beginnen. We hoeven gelukkig niet al teveel omhoog te lopen en het weer is perfect. Een prachtige natuur om ons heen. Na zo'n 3u lopen komen we aan in Aquas Calientes. Een klein gezellig maar toeristisch stadje. We checken in in ons hostel, gaan naar het restaurantje waar we wederom een tweegangen menu krijgen en na het eten duiken we meteen ons bed in. Als om kwart voor 4 de wekker gaat ben ik moe, maar heb ik heerlijk geslapen. Wederom als enige want iedereen bleek de hele nacht wakker te hebben gelegen door de discotheek naast ons hostel...
Het is droog buiten dus we besluiten allemaal te gaan lopen ipv met de bus te gaan. Wederom lopen we door een soort jungle maar dit keer 3,5u lang stijle stenen trappen op. Wat is dat vermoeiend. Ik dacht dat mijn conditie aardig was maar dit lijkt nergens op. De groep is al helemaal uit elkaar omdat iedereen een ander tempo heeft. Elke 5 stappen moet ik even stoppen om op adem te komen. Maar dan ineens, totaal onverwacht en uit het niets, horen we gegil en geroep. Enthousiast. Jaaaa, we made it!!!! We zijn er!
Als iedereen van onze groep is aangekomen en we onze gids terug hebben gevonden kunnen we door de ingang. Iedereen kijkt wat bezorgd om zich heen. We kunnen eigenlijk vrijwel niks zien. We zijn omringd door een en al wolken. Alles is wit. Maar de gids stelt ons gerust. Binnen een uur zijn de wolken verdwenen en kunnen we genieten van een prachtige Machu Picchu. Het is onvoorstelbaar mooi en veel groter dan ik had verwacht. Eerst krijgen we anderhalf uur een kleine rondleiding door Machu Picchu. Helaas gaat de meeste info langs me heen door het gebrekkige en onverstaanbare engels en doordat mijn ogen dichtvallen. Daarna hebben we nog een paar uur de tijd om Machu Picchu zelf te verkennen. We beklimmen de hoogste punten voor de mooiste foto{s en genieten van het prachtige uitzicht en de zon in het gras. Het was de helletocht naar boven toch wel echt helemaal waard...

Het is maandag, de dag na Machu Picchu. Een lekker rustig dagje. Ik heb deze week vrij genomen van de school om er een weekje tussenuit te gaan met een Peruaanse vriend.
Ik upload mijn foto's, beantwoord wat mails en lunch in het hostel. Daarna ga ik naar San Pedro, de markt bij mij om de hoek. Zoveel leuke en lekkere dingen. Ik koop een zak vol verschillende fruitsoorten en maak mn eigen zakje gemengde noten. Daarna loop ik door naar plaza de Armas om daar rustig op een bankje wat te lezen. Maar zoals ik al gehoord had lukt dat niet. Constant komen er mensen naar je toe voor activiteiten of of je dingen van ze wil kopen. Ook komt er een man langs of hij mijn schoenen mag poetsen. Ik staar naar mijn schoenen. Mmmm ze zijn wel heel vies na Machu Picchu. Waarom ook niet?! Voor 3euro zijn mijn schoenen weer picobello schoon. Dolgelukkig loop ik met mn als nieuwe schoenen terug naar het hostel. Tegenover het hostel haal ik mijn schone was op. Het schijnt goedkoper te zijn om het in mijn hostel zelf te laten doen maar ik vind deze vrouw en haar kleine kindje zo lief dat ik haar het beetje extra geld wel gun.
Ik pak mijn tassen in en om 6u zit ik beneden klaar voor vertrek. Om kwart over 7 komt Juan Pablo (de Peruaanse vriend) me dan eindelijk ophalen. Geen tijd meer om avond te eten want we moeten om half8 bij het busstation zijn. Er is iets mis, compleet onduidelijk wat, maar de bus vertrekt om 10u pv 8u. geweldig!...... Nouja we hebben nu in ieder geval tijd om nog wat te gaan eten.
Na een busrit van 10u komen we aan in Arequipa (grootste stad na Lima). Dit keer was het niet zo'n fijne rit want als het nacht is en je niet kunt genieten van uitzichten blijk ik niet te kunnen slapen. Dat is even jammer. Maargoed, we checken in in een gezellig hostel met een mooie binnentuin en dakterras. We slapen wat en gaan de stad in. Plaza de Armas. Prachtig groot plein met een grote kerk er aan die we bezoeken. Een lunch op een terrasje in de zon en we bezoeken een heel mooi klooster met een interessante rondleiding. Savonds eten we 'de beste pizzas van Arequipa' en zien een leuke expositie van Peruaanse kunst. De rest van de week genieten we smorgens van de heerlijke ontbijtjes bestaande uit crepes, roerei, broodjes, jam en een vers maracuja-mango sapje, op het dakterras. We bezoeken de mooie wijkjes met uitzichtpunten en maken een tour door de buitenwijken van Arequipa met een bus, waar we onder andere een lama dierentuin bezoeken. Er is 1 lama waar je mee moet oppassen want die kan nogal schuw zijn. En natuurlijk zijn wij daardoor zo gefixeerd op die ene lama dat hij ons in het oog krijgt en we begroet worden met vochtige spetters lama spuug. Nouja 4jaar lang geluk zeggen ze dan.....
We eten alle dagen heerlijk in Arequipa, waaronder de typisch Peruaanse ceviche en de Arequipaanse queso helado (ijs met kaassmaak) die allebei erg lekker zijn. Ook gaan we voor 2dagen naar het strand, Camana. Een busrit van 3uur met heel afwisselende landschappen. Kilometers lang dorre, lege grond, dan stukken bebouwde grond en dan kilometers 'woestijn'.
Helaas ben ik de eerste dag ziek waardoor ik voornamelijk op bed lig en we alleen 's avonds naar plaza de armas gaan waar Juan P zijn avondeten eet en we ondertussen kijken naar een overvol plein met gezinnen, ouderen en spelende kinderen.Iedereen bespuit elkaar met spuitbussen met schuim omdat het bijna carnaval is. Het ziet er leuk uit.
De volgende dag voel ik me nog steeds niet top maar ik moet en zal naar het strand gaan. We zoeken een tentje om te ontbijten en pakken een busje naar het strand. En wat is het heerlijk. Ik geniet enorm van de zon en zelfs van de ijskoude zee. Na een dagje bakken en enorm verbrand te zijn (kan niet anders in Zuid-Amerika) pakken we de bus terug naar Arequipa omdat we de volgende dag carnaval mee willen maken. Die blijkt er helaas toch niet te zijn. Dan maar een relax dagje. We hebben een heerlijke lunch en gaan 's avonds naar de bioscoop. Helemaal zoals het hier hoort, incl fastfood. Maar het is eigenlijk erg lekker! Het is chinees-peruaans. We willen naar de film non-stop maar die blijkt er alleen in het spaans te zijn: sin fronteras. Omdat vrijwel alle films zijn nagesynchroniseerd gaan we er toch maar voor. En het was een goede film en het spaans ging me eigenlijk heel goed af!!
De volgende dag, zondag, pakken we de bus naar Puno. 6u gaat het duren want dan doen we ook nog wat mooie plekken aan. Helaas valt de reis tegen want het begint al snel te onweren en het wordt pikkedonker waardoor we van de mooie plekken niet veel kunnen zien.
We lopen wat door Puno en gaan optijd slapen want we moeten de volgende dag om 6u op! In het haventje aan Lake Titicaca wacht een soort rondvaartbootje ons op. Lake Titicaca is enorm en ziet er prachtig uit. Eerst bezoeken we de drijvende eilanden. Ze zien er allemaal prachtig uit. Alles is zelfgemaakt en voornamelijk van riet. De 'vloer' is gemaakt van grote stukken riet met de wortels en aarde er nog aan. Als je er op loopt voelt het alsof je er doorheen zakt. We krijgen een enthousiast welkom en mogen allemaal in een kring op boomstammen gaan zitten. Het hoofd van het eilandje laat ons in het klein zien hoe ze de eilanden bouwen. Ook mogen we een kijkje nemen in de kleine hutjes waarin de families slapen. Het is er donker, viezig en krap maar het ziet er knus uit en de bewoners lijken er gelukkig mee te zijn. We mogen van alles en iedereen fotos maken en de bewoners proberen ons hun zelfgemaakte spullen te verkopen. De kindjes hebben zwart verbrande wangetjes en de ouderen hebben grote wonden op hun handen doordat het overdag verbrand van de super felle zon en het savonds zo extreem koud wordt dat de verbrande huid openspringt....
Met een prachtige zelfgemaakte kleurrijke taxi gaan we naar een ander drijvend eiland waar ze een soort restaurantje hebben gebouwd en we wat snacks kunnen kopen. Met onze eigen boot varen we door naar het volgende eiland. Dit eiland is totaal anders maar wederom prachtig. Het eiland bestaat uit een grote berg met heel veel groen. Om bij plaza de Armas te komen moeten we een flink stuk de berg oplopen. Het is heel vermoeiend, vooral door de enorme hoogte waarop we ons bevinden.
Op plaza de Arnas bekijken we een winkeltje met zelf gemaakte kleding en lunchen we in een typisch Peruaans restaurantje met een prachtig uitzicht over het meer. Een quinoa soep en een visje als hoofdgerecht. Heel lekker. Na krijgen we nog een speciale mate (kruidenthee) die goed is voor de spijsvertering. Ondertussen vertelt onze gids gids het een en ander over de gewoontes en cultuur van het eiland. Zo vertelt hij ze alleen maar dieren op het eiland houden waar ze iets aan hebben. Zo hebben ze bijv wel veel schapen en lama's omdat ze daar kleding en tassen van maken. Maar ze hebben geen honden want daar kun je volgens hen niks mee. Verder vertelt hij dat je aan de kleding kunt zien of mensen getrouwd zijn of niet en vertelt hij hoe het te werk gaat als een jongen en meisje elkaar leuk vinden. Heel leuk en bijzonder allemaal om te horen. Op de achtergrond horen we een carnavalsoptocht door de bergen lopen. Ze lopen in rijen over het eiland met instrumenten en mooie kleding aan.
Na het eten lopen we via de andere kant van het eiland weer terug naar de boot. Terug op het eiland is het tijd om de bus weer terug naar Cusco te pakken....

De titel is Machu Pizza omdat het natuurlijk slaat op de Machu Picchu die ik bezocht heb en omdat we in ¨Puno in een heerlijke pizzeria gegeten hebben die Machu Pizza heette, wat ik wel een originele naam vond....

  • 08 April 2014 - 07:30

    Gj:

    Joooo. Wat leuk en gaaf en beeldend. Ik waan me zo in peru.
    Ga door. Geniet!
    Jepa

  • 08 April 2014 - 17:51

    Monique:

    Lieve Claire,,

    Super leuk verhaal, alles komt dichterbij. Nu heb ik ook verhalen en ideeen bij de foto's.
    Peru klinkt al geweldig. Ik ben benieuwd naar de rest.

    HEEL VEEL LIEFS, geniet met volle teugen,
    Mama

  • 10 April 2014 - 18:52

    Anne-Marie:

    Ik voel dat hier een boek aan zit te komen lieve Clairetje!
    Heerlijk om nu de praatjes bij de plaatjes ( die we eerder kregen) te lezen.
    Wat schrijf je leuk en fris en helder. Hoe ist nu met die Colombiaanse vriend, is ie nog in beeld?
    Jij bent inmiddels weer verder dan je text, toch?
    Ga zo door en wees een spons, dan kun je nog jaren teren op deze ervaringen.
    XXXXXXXXXXXdikke vette lievzz&zoenzzz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claire

Zuid-Amerika reis

Actief sinds 16 Feb. 2014
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 2713

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 01 Juli 2014

Zuid-Amerika

Landen bezocht: